Σασμός: Άλλα λέει το βιβλίο άλλα βλέπουν τα μάτια μας
Τρίτο Στεφάνι, Πρόβα Νυφικού, Βαμμένα κόκκινα μαλλιά, Η
αγάπη άργησε μια μέρα, Το Δέκα, Το Νησί, Η αίθουσα του θρόνου και πάρα πολλά
ακόμα μυθιστορήματα έχουν γίνει σειρές και τις περισσότερες φορές με πιστή
μεταφορά του βιβλίου. Τη φετινή σεζόν ο Alpha έδωσε το πράσινο φως και ζωντάνεψαν
οι ήρωες του πολύ ωραίου ομολογουμένως μυθιστορήματος του Σπύρου Πετρουλάκη,
«Σασμός», το οποίο διάβασα πρόσφατα και το βρήκα εξαιρετικό. Το τελείωσα σε
τρεις μέρες. Πήραν σάρκα και οστά όλοι οι ήρωες του βιβλίου, αλλά κι εκείνοι
που δεν υπάρχουν. Η σειρά έχει συμπληρώσει περισσότερο από έναν μήνα
τηλεοπτικής διαδρομής και από την πρώτη μέρα προβολής της κέρδισε με το
παραπάνω το ενδιαφέρον των τηλεθεατών. Κι εγώ την παρακολουθώ. Έχουν κάνει μια
πολύ ωραία παραγωγή στον Alpha,
εξασφαλίζοντας καταρχάς ταλαντούχους ηθοποιούς οι οποίοι έχουν δώσει τα
διαπιστευτήρια τους πολλά χρόνια τώρα – Όλγα Δαμάνη, Δημήτρης Ήμελλος, Μαρία
Πρωτόπαπα, Δημήτρης Λάλος, Ορφέας Αυγουστίδης, Μαρία Τζομπανάκη, Mαριλίτα Λαμπροπούλου, Μιχάλης
Αεράκης -. Όταν το κανάλι ανακοίνωσε το καλοκαίρι την υλοποίηση της νέας
ερωτικής δραματικής σειράς, είχε υπογραμμίσει: «Κορμό της οποίας αποτελεί το
επιτυχημένο μυθιστόρημα του Σπύρου Πετρουλάκη, Σασμός». Ας μου επιτραπεί όμως εδώ
το σχόλιο, ότι είχαν στα χέρια τους ένα πολύ ωραίο βιβλίο και του «άλλαξαν τα φώτα». Ακολουθούν spoiler για όσους δεν
διάβασαν το βιβλίο.
Καταλαβαίνω ότι για να χτίσεις ένα καθημερινό σήριαλ δεν
μπορείς να βασιστείς σε τέσσερα βασικά πρόσωπα. Για να απλωθεί η ιστορία οι
κεντρικοί ήρωες πρέπει να πλαισιώνονται από δευτεραγωνιστές και τριταγωνιστές.
Εδώ όμως, άλλαξαν συγγενικές σχέσεις, αλλοίωσαν τους χαρακτήρες των ηρώων και επινόησαν
love stories παρουσιάζοντας τα
πράγματα τελείως διαφορετικά συγκριτικά με το μυθιστόρημα.
Ξεφυλλίζοντας τον Σασμό
Η Αργυρώ Βρουλάκη και ο Αστέριος Σταματάκης ουδέποτε
γίνονται ζευγάρι στο βιβλίο. Η Αργυρώ (την οποία ποτέ δεν έστειλε η μητέρα της
στην Αυστραλία αν και έχουν συγγενείς εκεί, όπως τον ξάδερφο της που επίσης λέγεται
Πέτρος Βρουλάκης όπως ο αδερφός της) και η μητέρα της Μαρίνα φεύγουν άρον άρον
από την Κρήτη με προορισμό τα Ιωάννινα, όταν ο Πέτρος Βρουλάκης δολοφονείται
από τον Αστέρη. Ο συγκεκριμένος ήρωας στο βιβλίο είναι ένας άνθρωπος οξύθυμος, σκληρός
και πίνει πολύ. Καμία σχέση με τον τηλεοπτικό Αστέρη.
Εμένα προσωπικά δεν με έχει πείσει μέχρι στιγμής το love story της
Αργυρούς με τον Αστέρη. Ίσως επειδή απουσιάζει και από το μυθιστόρημα; Νιώθω ως
τηλεθεατής ότι αυτός ο τηλεοπτικός έρωτας δεν έχει καμία βάση. Για να είμαι
ειλικρινής μου φαίνεται και αταίριαστο το ζευγάρι.
Ο Μαθιός και η Βασιλική δεν ήταν τόσο ερωτευμένοι στο βιβλίο.
Βασικά εκείνος ζούσε έναν μονόπλευρο έρωτα, αφού η Βασιλική χωρίζοντας με τον
Μαθιό παντρεύτηκε τον Στεφανή, τον οποίο πραγματικά αγάπησε. Μάλιστα, ο
Στεφανής ήταν θείος του Μαθιού και όχι ξάδερφος, όπως συνέβη στη σειρά. Επομένως
ο Νικηφόρος είναι ξάδερφος του Μαθιού και αποκαλύπτεται ότι ούτε κατά διάνοια
δεν είναι γιος του, όπως αιωρείται ως αίσθηση στη σειρά, για την έξαψη της περιέργειας
των τηλεθεατών. Στο βιβλίο παρατίθενται επίσης στίχοι από την τραγωδία Ερωφίλη
του Γεώργιου Χορτάτση (όπως διάβασα είναι από τις πιο γνωστές τραγωδίες της
κρητικής λογοτεχνίας με κεντρικά πρόσωπα την Ερωφίλη και τον Πανάρετο) ως
αναφορά του έρωτα του Μαθιού για τη Βασιλική.
Επιπλέον στο βιβλίο ο Στεφανής ήταν πολύ αγαπητό πρόσωπο,
αγαπούσε πολύ τη Βασιλική, ποτέ δεν την απάτησε και γνώριζε από την παραμονή
του γάμου τους ότι ο Μαθιός ήταν ερωτευμένος μαζί της. Στο μυθιστόρημα ο Μαθιός αναλαμβάνει
την κηδεμονία του Νικηφόρου, έπειτα από τη δολοφονία των γονιών του, αλλά είναι
πολύ αυστηρός και χειριστικός μαζί του. Επίσης η γιαγιά Ρηνιώ είναι μητέρα της
Μαρίνας και όχι πεθερά της (στο βιβλίο δεν έχει όνομα). Οι συμπαθέστατοι παπάς
και παπαδιά δεν υπάρχουν στην ιστορία. Ούτε η παρουσία της Καλλιόπης είναι τόσο
κυρίαρχη στο σύνολο της ιστορίας, ωστόσο είναι καταλυτική. Στο τέλος
αποκαλύπτεται ότι αυτή δολοφόνησε τη Βασιλική ενώ αυτοκτονεί πέφτοντας σε
γκρεμό. Επίσης, η Στέλλα (την οποία η Ευγενία Σαμαρά υποδύεται εξαιρετικά) είναι
σεναριακό δημιούργημα και κατ’ επέκταση οι γονείς της. Από την άλλη, η Θεοδώρα (Δανάη
Παππά) και στο βιβλίο είναι κακότροπη και η πηγή των τραγωδιών που θα ζήσουν Αργυρώ,
Μαρίνα και Αστέρης. Βέβαια, παίρνει το μάθημά της με τον πιο σκληρό τρόπο, όπως
και ο αδερφός της Μανώλης, πληρώνει στο τέλος που απέκρυψε ότι ο Μαθιός σκότωσε
τον Στεφανή.
Θα παραδεχτώ όμως ότι στη σειρά ανέπτυξαν και εξελίσσουν ένα
από τα πιο γλυκά ειδύλια μεταξύ της Μαρίνας και του αστυνόμου Φραγκιαδάκη, ο
οποίος στο βιβλίο ήταν κρυφά ερωτευμένος μαζί της αλλά ποτέ δεν της
εξομολογήθηκε τον έρωτά του.
Στο βιβλίο επέρχεται σασμός μεταξύ Βρουλάκηδων και
Σταματάκηδων με έναν πολύ συγκινητικό ανθρώπινο τρόπο και σε αυτό συμβάλλουν η
Αργυρώ (η οποία θα περάσει Γολγοθά με την υγεία της) με τη Μαρίνα και τον
Αστέρη. Όσον αφορά τη σειρά δεν μπορώ να φανταστώ τα σχέδιά τους για το φινάλε.
Δεν ξέρω αν υπάρχουν κανόνες στην τηλεοπτική μεταφορά
βιβλίων ή κατά πόσο επιτρέπεται να αλλάζεις ένα μυθιστόρημα για τις ανάγκες
δημιουργίας σεναρίου μιας καθημερινής σειράς. Γνώμη μου είναι ότι το βιβλίο δεν
το αλλάζεις. Πρέπει να το παρουσιάσεις όπως ξεφυλλίζεις τις σελίδες του, γιατί
η παγίδα με τις αλλαγές που κάνεις στην τηλεοπτική μεταφορά ενός βιβλίου είναι
ότι μπορεί να καταλήξεις σε σαπουνόφουσκες.
Φιλούμπες!
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου